به گزارش میراث آریا، در این نشست که با حضور جمعی از پژوهشگران، طراحان فضاهای شهری، فعالان فرهنگی و علاقهمندان حوزه قهوه و کافهداری برگزار شد، سخنرانان به بررسی جنبههای مختلف «کافه بهعنوان مقصد گردشگری» پرداختند.
در ابتدای نشست، محیط طباطبایی رئیس ایکوم و دبیر کافه را «تنها مکان بدون پیششرط» دانست و گفت: کافهها جانشین قهوهخانههای قدیم شدهاند و فضایی برای گفتوگو، برابری و شناخت فراهم میکنند؛ جایی که آدمها از نسلها و طبقات مختلف در کنار هم مینشینند.
سیدمصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی بر این نکته تأکید کرد که کافهها دیگر صرفاً محل پذیرایی نیستند، بلکه به بخشی از زیست شهری و تجربه فرهنگی نسل جدید تبدیل شدهاند.
به گفته او، طراحی داخلی، تم، دنج بودن، و ایجاد فضاهای عکاسی از مهمترین عواملی است که باعث جذابیت و تمایز کافهها میشود. المانهای خاص، نورپردازی و معماری الهامگرفته از دورههای تاریخی چون قاجار و صفوی، میتوانند حس سفر در زمان یا مکان را در ذهن مخاطب تداعی کنند.
در ادامه، علی اکبر زینالعابدین موسس رسانه تخصصی نوجوانان، با اشاره به نقش شبکههای اجتماعی در محبوبیت کافهها گفت: نسل زد و نوجوانان بیشترین مخاطبان امروز کافهها هستند. کافهها باید شبکه اجتماعی پسند و قابل اشتراکگذاری باشند، چرا که تجربه تصویری در فضای مجازی بخش مهمی از جذابیت آنها را میسازد.
او با یادآوری مفهوم «فضای سوم» افزود: خانه فضای اول است، محل کار فضای دوم، و کافهها بهعنوان فضای سوم نقش میانجی اجتماعی را ایفا میکنند؛ نقشی که در تاریخ ایران قهوهخانهها، زورخانهها و بازارها داشتهاند.
این فعال فرهنگی تاکید کرد: بوی قهوه یکی از سریعترین محرکهای حافظه است و باعث ایجاد پیوند احساسی و فرهنگی میان انسانها در سراسر جهان میشود.
او تاکید کرد: از کافه بهعنوان «صحنهی روایت» یاد میشود؛ فضایی که در آن معنا، خاطره و گفتوگو به هم میپیوندند.
آرش نورآقایی از راهنمایان کشوری و رئیس سابق کانون راهنمایان گردشگری کشور نیز در سخنان خود با اشاره به شاخصهای رفاه شهری در کشورهای توسعهیافته بیان کرد: تعدد کافهها و رستورانها یکی از شاخصهای کیفیت زندگی شهری است. در ایران نیز صنعت اوقات فراغت رو به رشد است و اقتصاد ما بهسمت اقتصاد تجربه حرکت میکند.
او افزود: کافهها مکان تولید معنا هستند؛ همانطور که در تاریخ، کافه فلور پاریس محل گفتوگوهای اگزیستانسیالیستها و کافه سنترال وین پاتوق فروید بوده است. در جهان امروز، جنبشهایی چون اسلوتوریسم (ضد سرعت) و بازگشت به تجربه انسانی در فضاهایی چون کافهها شکل گرفتهاند.
در ادامه مباحث، به کافههایی اشاره کرد که با تم خاص یا تجربه متفاوت شناخته میشوند؛ از کافهموزهها و کافهگالریها گرفته تا کافههایی که در بناهای تاریخی یا مکانهای دیدنی قرار دارند، و حتی کافههای ساختارشکنی که با حضور حیوانات خانگی یا غذاهای محلی و خاص مخاطب را غافلگیر میکنند.
این نشست با جمعبندی بر نقش کافهها در شناخت زیستبوم فرهنگی جامعه و اهمیت طراحی فضاهای انسانی و تجربهمحور به کار خود پایان داد.
انتهای پیام/
نظر شما